MySzkolimy.pl

Znajdź szkolenie dla siebie!

Finanse dla niefinansistów poziom I

Bez solidnej wiedzy z zakresu finansów nie można w odpowiedzialny sposób podejmować właściwych decyzji – zarówno jeśli chodzi o inwestycje, prowadzenie projektów, jak i bieżącą działalność przedsiębiorstwa, w tym jego poszczególnych działów.

Program Finanse dla niefinansistów – poziom podstawowy w szczególności adresujemy do osób, które muszą podejmować decyzje finansowe i rozumieć ich skutki.

Cel szkolenia


  • Przekonanie uczestników, że znajomość finansów w firmie jest im potrzebna do efektywnej realizacji zadań
  • Przekazanie uczestnikom wiedzy na temat podstawowych zagadnień i pojęć z zakresu finansów
  • Zaznajomienie uczestników z rodzajami sprawozdań finansowych
  • Nabycie umiejętności czytania i interpretowania informacji zawartych w sprawozdaniach finansowych
  • Poznanie najważniejszych metod i narzędzi zarządzania finansami przedsiębiorstwa i analizy jego sytuacji finansowej
  • Zaznajomienie uczestników z obowiązkami sprawozdawczości podmiotów – ich zakresem, terminem i obowiązkiem publikacji oraz odpowiedzialnością za sprawozdawczość i rachunkowość w firmie

Grupa docelowa

  • Kierownicy projektów
  • Menedżerowie
  • Właściciele firm
  • Dyrektorzy ds. personalnych
  • Dyrektorzy ds. marketingu
  • Dyrektorzy ds. sprzedaży
  • Osoby, dla których znajomość zagadnień związanych z finansami jest niezbędna do podejmowania odpowiedzialnych decyzji i rozumienia ich skutków finansowych dla całego przedsiębiorstwa

Program

DZIEŃ 1

1. Wprowadzenie do sprawozdań finansowych

  • Rodzaje sprawozdań finansowych – ich cel i główne założenia
  • Znaczenie sprawozdań finansowych w procesie analizy przedsiębiorstwa
  • Sprawozdanie finansowe jako główne źródło informacji o podmiocie
  • Podstawowe cele zarządzania finansami w ujęciu krótkookresowym (płynność) i długookresowym (budowanie wartości dla interesariuszy)
  • Obowiązki sprawozdawcze podmiotów – zakres, termin, publikacje i rejestracja

2. Kto odpowiada za rachunkowość i sprawozdawczość podmiotu?

  • Zestawienie bilansu początkowego dla działalności
  • Ujęcie operacji gospodarczych
  • Sporządzenie bilansu końcowego
  • Sporządzenie rachunku zysków i strat
  • Sporządzenie cash flow

3. Jakie informacje można znaleźć w bilansie?

  • Ogólne informacje o bilansie
  • Konstrukcja bilansu i uszeregowanie poszczególnych składników aktywów i pasywów
  • Formy bilansu dla celów sprawozdawczych i niesprawozdawczych
  • Charakterystyka aktywów i ich wycena
  • Jak interpretować prezentowane wartości?
  • Dlaczego w bilansie nie ma niektórych wartości zasobów?
  • Charakterystyka pasywów jako źródeł finansowania w ujęciu kapitałów własnych i obcych
  • Jak ocenić zadłużenie przedsiębiorstwa?
  • Prosty przykład powstawania bilansu

4. Co oprócz wyniku finansowego można wyczytać z rachunku zysków i strat?

  • Przedstawienie ogólnej struktury rachunku zysków i strat
  • Warianty prezentacji rachunku zysków i strat
  • Kategorie przychodów i kosztów – pieniężne i niepieniężne
  • Ewidencja kosztów na potrzeby wariantów rachunku zysków i strat
  • Charakterystyka powstawania przychodów i kosztów na podstawowej działalności gospodarczej
  • Ustalenie wyniku w rachunku zysków i strat – na sprzedaży, operacyjny, gospodarczy, brutto i netto
  • Przedstawienie podstawowych operacji finansowych kształtujących przychody i koszty finansowe
  • Charakterystyka i powstawanie operacji kształtujących pozostałe przychody i koszty operacyjne
  • Analiza kosztu i struktury kapitału – wybór najtańszego źródła finansowania
  • Przykład powstawania rachunku zysków i strat

DZIEŃ 2

1. Dlaczego warto analizować rachunek przepływów pieniężnych (cash flow)?

  • Ogólne przedstawienie budowy rachunku przepływów pieniężnych
  • Przepływy pieniężne a wyniki finansowe
  • Wpływy i wydatki na działalności operacyjnej – ujęcie pośrednie i bezpośrednie
  • Wpływy i wydatki na działalności inwestycyjnej
  • Wpływy i wydatki na działalności finansowej
  • Jak ocenić płynność finansową podmiotu?
  • Pozostałe informacji płynące z rachunku przepływów pieniężnych
  • Przykład powstawania cash flow

2. Przykład prezentujący powstawanie i powiązania w sprawozdaniu finansowym

  • Zestawienie bilansu początkowego dla działalności
  • Ujęcie operacji gospodarczych
  • Sporządzenie bilansu końcowego
  • Sporządzenie rachunku zysków i strat
  • Sporządzenie cash flow

3. Analiza wstępna sprawozdania finansowego

  • Analiza pionowa i pozioma bilansu
  • Analiza pionowa i pozioma rachunku zysków i strat
  • Analiza cash flow

4. Praktyczne metody oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej

  • Analiza kapitału obrotowego netto i zapotrzebowania na kapitał
  • Analiza rentowności działalności
  • Analiza czynnik
  • Analiza płynności finansowej w ujęciu statycznym i dynamicznym owa rentowności
  • Analiza sprawności działania przy wykorzystani wskaźników cykli i rotacji
  • Analiza zadłużenia
  • Analiza wskaźników rynku kapitałowego

5. Przykład analizy finansowej sprawozdania finansowego na wybranym przykładzie

  • Kalkulacja wskaźników
  • Interpretacja i wnioskowanie

Certyfikaty

Zaświadczenie IBD Business School

Prowadzący

dr Krzysztof Świeszczak – wykładowca


Doktor nauk ekonomicznych, adiunkt na Katedrze Bankowości w Instytucie Finansów na Uniwersytecie Łódzkim. Absolwent tej uczelni na kierunku: Finanse i Bankowość. Wcześniej był doradcą ds. bankowości prywatnej w ING Bank Śląski, a następnie asystentem ww. katedry na UŁ.

Laureat pierwszej w Polsce edycji światowego konkursu „Etyka w Finansach – Nagroda Robina Cosgrove”, organizowanego przez Komisję Etyki Bankowej przy Związku Banków Polskich (temat nagrodzonej pracy: „Doradca bankowy jako pierwsze ogniwo relacji pomiędzy bankiem i klientem w kontekście problemu etyki w skali mikro”).

Był wykonawcą ze strony Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego następujących umów o współpracy:

  • zawartej pomiędzy Fundacją Banku Zachodniego WBK S.A. z siedzibą w Warszawie a Wydziałem Ekonomiczno-Socjologicznym w ramach programu Santander Universidades (tytuł projektu: Włączenie bankowe jako kluczowy standard w realizacji koncepcji silver economy w województwie łódzkim);
  • zawartej pomiędzy Bankiem Handlowym w Warszawie S. A. a Wydziałem Ekonomiczno-Socjologicznym (badanie rynkowe oraz technologiczne pod kątem stworzenia rozwiązania do wykorzystania w pracach badawczo-rozwojowych).

Uczestniczył w projekcie współfinansowanym przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa w ramach Poddziałania 8.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – stypendium D-RIM.

Jest autorem i współautorem wielu publikacji naukowych; prelegent na konferencjach krajowych i międzynarodowych. Jego zainteresowania zawodowe obejmują takie dziedziny wiedzy, jak rynek kapitałowy, sektor bankowy, etyka w finansach, przedsiębiorczość i private banking. Członek Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego.

Informacje podstawowe

Cena: 1500 zł Netto

Skontaktuj się z Organizatorem

Dane kontaktowe

Osoba kontaktowa: Daniel Grzeszkiewicz